מאמרים

  • האימון הפונקציונאלי נולד מתוך המחשבה שהאדם כבר אינו פעיל כבעבר. בחברה המודרנית אנחנו מעבירים חלק גדול מזמננו בישיבה על ספות, כורסאות מפנקות וכיסאות משרדיים, רוב האנשים כבר כמעט ולא הולכים ופעולות יומיומיות שהאדם נהג לעשות בחברה יותר חקלאית הולכות ונעלמות מן העולם. את הפעילות הגופנית שלנו רובנו עושים במכון הכושר והתרגילים בדר"כ הינם תרגילים מבודדים שעובדים על קבוצות שרירים ספציפיות.
    כשאנחנו מדברים על אימון פונקציונאלי אנחנו מדברים על אימון של כל הגוף, תנועות שמערבות מספר קבוצות שרירים במקביל. כך למשל במקום לבצע מספר תרגילים שונים לרגליים, לשרירי הכתף ולשרירי היד האחורית, נבצע תרגיל סקווט ונשלב אותו עם לחיצת כתף באותה התנועה. הדגש של האימון הפונקציונאלי הוא שיפור תפקוד הגוף, האסתטיקה היא רק בונוס- שיפור הצורה של הגוף על ידי שיפור היכולות שלו.
    אימונים פונקציונאליים נעשים היום בחדר הכושר או באולמות קרוספיט מפני שבעולם האמיתי איננו מבצעים מספיק פעילות גופנית. הסקווט אותו הזכרתי קודם הוא אחד התרגילים החשובים והבסיסיים ביותר, הוא מורכב מתנועת כיפוף בברכיים וקירוב של האגן לרצפה, בדומה לדרך שבה מרימים ילד קטן. לפני המצאת השירותים, הסקווט הסטטי שימש את האדם לעשיית צרכיו בדומה לאופן שבו משתמשים בו גם היום בחלק ממדינות המזרח הרחוק, בסין אפשר לראות אנשים רוכנים כנגד הקיר בתנוחת סקווט מלא בכדי לנוח. האדם המערבי איבד את הפונקציה הזו כמעט לחלוטין. מערכות הישיבה המשוכללות והמפנקות שלנו והעובדה שאת הטיפול בילדים במהלך היום העברנו לגננות, תרמו להיחלשות הרגליים שלנו וגוף האדם החל לשכוח את הפונקציה הבסיסית הזו שלו.
    בעבר עבודות הבית כמו כביסה ובישול נעשו ללא עזרים חיצוניים. כביסת יד יכולה להשאיר אנשים בכושר גופני טוב יותר ממי שמפעילים מכונת כביסה, שימוש בכף עץ גדולה לערבוב אוכל בסיר יכול לתרום לחוזקה בידיים, מה שלא מאפשר מיקסר חשמלי, והליכה לנהר וחזרה עם דליי מים מפעילה את הגוף בדרכים שקניית מים מינרלים מעולם לא הצליחה לעשות. האימון הפונקציונאלי מחקה הרבה מהפעולות הללו, דוגמא נוספת הינה תרגיל החתירה שמתבצע בעזרת רצועות TRX כפי שהיה מתבצע לו היינו עושים אותו בדרך לדייג על סירת משוטים.
    אנחנו בהחלט יכולים להישאר בכושר גופני טוב גם אחרי גיל 60, להיות מסוגלים לשחק בכדור עם ילדינו מבלי לנשוף בכבדות כעבור דקה או לעשות טיול אופניים של כמה שעות מבלי לסבול אח"כ מכאבי שרירים תפוסים. האימון הפונקציונאלי הוא כלי חשוב שיכול לתרום לנו בתחזוקה השוטפת של גופנו. מה שקרה בעבר באופן טבעי יכול לקרות היום תחת פיקוח ובסביבה בטוחה כמו מכון כושר, אולם קרוספיט או מתקני אימונים בפארקים. האימון הפונקציונאלי יכול להשיב לנו את הפונקציות הבסיסיות שהאדם איבד במהלך השנים ולהפוך אותנו לחזקים יותר, בעלי קואורדינציה גבוהה יותר ואמידים יותר בפני פעילות גופנית ממושכת.
    אלון רינג – מאמן כושר